Fetter


Här följer en mycket förenklad indelning av de fetter vi har i kosten och vilken funktion de har i kroppen. Man ska komma ihåg att olika typer av fetter kan förekomma i ett och samma livsmedel. Här anger vi de källor där de olika fetterna dominerar.

Mättade fetter

Källor i kosten:
  • mjölkprodukter
  • smör
  • kött
  • kokosolja
Funktion: mättade fetter är inte essentiella utan kroppen kan tillverka dem ur andra fetter. Mättade fetter används framförallt i kroppen som energi

Egenskaper: har fast form i rumstemperatur. De mättade fettsyrorna är korta eller medellånga och raka i formen. När kroppen lider brist på fleromättade fettsyror för uppbyggnaden av cellmembraneranvänds istället mättade fettsyror. På grund av den raka formen kan fettsyrorna packa sig tätt och därmed ge ett stelt och ogenomsläppligt cellmembran.  Står emot härskning bra jämfört med fleromättade fettsyror.

Absorbation: korta och medellånga fettsyror kan efter spjälkning med hjälp av galla och bukspottkörtelenzymer  absorberas direkt från tarmen till blodet.

Enkelomättade fetter
Källor i kosten:
  • Olivolja
  • Rapsolja
  • Avokado
  • Nötter och frön
Funktion: motverkar högt blodtryck, motverkar blodplättssammanklumpning, antiinflammatoriskt, ökar det goda men minskar det onda kolestorolet.

Egenskaper: flytande i rumstemperatur, står emot härskning bättre än de fleromättade fetterna.

Absorbation: Efter spjälkning i tunntarmen med hjälp av galla och bukspottkörtelenzymer transporteras fetterna till lymfsystemet och därifrån vidare till blodbanan.

Fleromättade fetter
Omega 3 med de viktigaste fettsyrorna EPA och DHA som bildas av moderfettsyran ALA, Alfalinolensyra
Källor i kosten:
  • Fisk (EPA, DHA)
  • Linfröolja (ALA)
  • Gröna bladgrönsaker t.ex. portulak (ALA)
  • Valnötter (ALA)
Funktion: Inflammationshämmande, bygger upp mjuka och genomsläppliga cellmembran tack vare den böjda formen på fettsyran. Mycket stor del av hjärnans torrvikt består av Omega 3-fettsyror, därför mycket viktigt för modern under graviditeten.
Egenskaper: De fleromättade fettsyrorna är böjda i sin form, reagerar lätt med luftens syre och härsknar därför lätt.
Absorbation:Efter spjälkning i tunntarmen med hjälp av galla och bukspottkörtelenzymer transporteras fetterna till lymfsystemet och därifrån vidare till blodbanan.

Omega 6 med de mest kända fettsyrorna GLA (gammalinolensyra)och AA (arakidonsyra)som bildas ur moderfettsyran linolsyra (LA).
Källor i kosten:
  • Jättenattljusolja (GLA)
  • Gurkörtsolja (GLA)
  • Rapsolja (LA)
  • Linfröolja (LA)
  • Nötter och frön (LA)
Funktion: Inflammationshämmande i formen av GLA. Raffinerade oljor från t.ex. majs och soja däremot, särskilt de som upphettas i fritöser anses främja inflammationstillstånd i kroppen.  Bygger upp mjuka och genomsläppliga cellmembran tack vare den böjda formen på fettsyran.  GLA är bra  fettsyror för huden och vid PMS
Egenskaper: De fleromättade fettsyrorna är böjda i sin form, reagerar lätt med luftens syre och härsknar därför lätt.
Absorbation:Efter spjälkning i tunntarmen med hjälp av galla och bukspottkörtelenzymer transporteras fetterna till lymfsystemet och därifrån vidare till blodbanan.
Modern västerländsk kost innehåller valigtvis för mycket Omega 6, särskilt i härdad och raffinerad form,  i förhållande till Omega 3